مطالعات اجتماعی

نمونه سئوالات مطالعات اجتماعی

مطالعات اجتماعی

نمونه سئوالات مطالعات اجتماعی

سوال و جواب مطالعات اجتماعی پایه هفتم - مدرسه الزهرا - منطقه کرج . طراح : امیرحسین محسنی همکاران: احسان پور محرر - ابراهیمی

فعالیت درس اول


1 - چند مورد از نعمت های الهی و حق برخورداری از آنها را توضیح دهید ؟

نعمت برخورداری عشق و محبت نعمت خانواده ، نعمت خوراک و پوشاک ، نعمت داشتن استعداد و توانایی و حق شکوفا شدن آن و حق راز و نیاز کردن .

2 - آیا همه انسانها صرف نظر از قوم ، نژاد ، زبان ، اعتقادات ، ثروت ، فقر و ... دارای حقوق طبیعی هستند ؟ چرا ؟

بله انسانها صرف نظر از تفاوت هایی که از نظر نژادی ، اعتقادی و ... دارند . دارای حقوق طبیعی هستند ، زیرا خداوند همه را یکسان آفریده است و همه در انسان بودن مشترک هستند .

فعالیت درس دوم


1 - آقای مسعودی 40 سال دارد و پزشک است . او دارای همسر و سه فرزند است و در یک آپارتمان زندگی میکند . به نظر شما او در هر یک از نقش های زیر چه مسئولیت هایی بعهده دارد ؟

بعنوان پدر : وسایل مورد نیاز خانه را بخرد . در مواقع حساس تصمیمات لازم و مهم را بگیرد . مراتب محبت و احترام به فرزندان ، تلاش برای تربیت صحیح آنها فراهم آورد . امکانات تحصیل و شکوفایی استعدادهای فرزندان فراهم کردن غذا ،لباس و مسکن برای آنان . بعنوان همسر : محبت ، توجه و احترام به همسر همکاری و تقسیم کار با همسر در انجام امور منزل ، همکاری و هم دلی در تربیت فرزندان ، فراهم کردن وسایل زندگی مانند غذا ، لباس و مسکن مناسب .

بعنوان پزشک : به بیماران خود رسیدگی و برای بهبود آنها تلاش کنند .

بعنوان فرزند پدر و مادر خود : محبت ، توجه واحترام نسبت به پدر و مادر ، دیدار آنان ، برآوردن خواسته هایشان و کمک و رسیدگی به آنان .

بعنوان همسایه : محبت و احترام به همسایه ، جلوگیری از  ایجاد مزاحمت برای همسایه ، مشارکت در اداره ساختمان ، ارتباط مناسب و کمک و همدلی به همسایگان در موقعیت های مختلف .

4 - باتوجه به آنچه در درس علوم خوانده اید ، همفکری کنید و شگفتی های کار یکی از اعضای بدن را توضیح دهید .

یکی از شگفتی ها کلیه ها هستند . ما دو کلیه در سمت راست و چپ بدن خود داریم که کار آنها تصفیه خون و دفع سموم بدن است .

5 - پیمان نامه ای در باره بدن خود بنویسید و در آن قول بدهید که از این پس از اعضای بدن خود مراقبت می کنید تا سالم و تندرست باشید .

من قول میدهم از چشم های خود مراقبت کنم و زیاد جلوی تلویزیون و کامپیوتر نشوم تا به آن صدمه نزنم . من قول میدهم که  از معده خود مراقبت کنم و از غذاهای زیان آور مانند پفک و چیپس استفاده نکنم تا به آن آسیبی نرسد و مریض نشوم .

درس سوم

1 - همفکری کنید و بگوئید چه مشکلات و شرایط دیگری ممکن است در اردوی شما بوجود بیاید ؟

امکان دارد بعضی از اعضای گروه بدون اطلاع رهبر اردو را ترک کرده و به مکان های خطرناک بروند .

2 - اکنون نتیجه تصمیمات خود را به صورت مقررات اردو روی یک صفحه کاغذ بنویسید و در کلاس بخوانید .

1 - نسبت به وسایل یک دیگر احساس مسئولیت داشته باشیم و هر کس در حفظ وسایل شخصی خود نهایت دقت را داشته باشد .

2 - هنگام خواب از ایجاد صدای بلند و گوش خراش پرهیز کرده و آرامش را حفظ کنید .

3 - بعد از استفاده از وسایل و ظروف هر یک از آنها را در جای مخصوص خود قرار دهید .

4 - زمان حرکت و گردش گروهی در ساعت معین حضور داشته باشید .


3 - آیا همه اعضا حق اظهار نظر در باره موضوع را داشتند ؟

بله ، همه اعضای گروه با در نظر گرفتن ادب ، احترام ، می توانند نسبت به برنامه های گروه اظهار نظر کنند .

4 - اگر پس از تصمیم گیری یک نفر با تصمیم شما مخالفت می کرد چه می کردید ؟

اگر چه به نظر او احترام می گذاشتیم . اما چون اردوی ما گروهی بود ، همه باید تابع قوانین باشیم .

5 - به این موقعیت ها توجه کنید و بگوئید هر کدام چه پیامدهایی دارد و کدام حقوق نادیده گرفته می شود ؟

- فردی زباله های خانه خود را در گوشه پارکی مقابل محوطه بازی کودکان بریزد ؟

حقوق بچه ها و کودکان زیر پا گذاشته می شود و محیط زیست آلوده می شود .

- فردی بخواهد خارج از صف افرادی که در نانوایی ایستاده اند ، نان بگیرد ؟

حقوق افرادی که در صف هستند زیر پا گذاشته می شود .

- فروشنده ای که رایانه ای را فروخته ، وقتی مشتری از او برگه خرید می خواهد به او نمی دهد ؟

حقوق مشتری را نادیده گرفته است .

6 - به چند گروه تقسیم شوید و یک مکان گروه اجتماعی را انتخاب کنید .

جدولی دو ستونی رسم کنید که در آن مقررات مربوط به آن مکان را در یک ستون و کارکرد آن را در ستون مقابل نوشته شود .


  پمپ بنزین          ورود با صف                       نظم و احترام به حقوق دیگران

   کتابخانه            رعایت سکوت هنگام مطالعه      احترام به حقوق دیگران ، ایجاد آرامش

      پارک            نریختن زباله در پارک              حفظ پاکیزگی محیط زیست ، جلوگیری از بیماری


درس چهارم


منظور از اینکه همه افراد در مقابل قانون مساوی هستند ، چیست ؟ مثال بزنید .

یعنی همه افراد کشورمان از زن و مرد در حمایت یکسان قانون قرار دارند و همه از حقوق انسانی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند . قانون به طور یکسان در مورد همه افراد جامعه حکم صادر می کند . و مقام و پست و... تفاوتی در مقابل قانون نمی کند .


تحقیق کنید که این علامت که برروی برچسب بسته بندی برخی کالاها وجود دارند ، نشانه چیست ؟


                                             زباله و راه های بازیافت آن

 

 

موضوع دفع فضولات هنگامى مورد توجه واقع شد که انسان به صورت
 اجتماعات به هم پیوسته و در یک مکان زندگى مشترک  خود را آغاز کرد
.
با توجه به این مسئله اولین بار جمع آورى استخوان هاى شکار، وسایل  و افزار شکسته شده در یک محل به مرحله ظهور پیوست جمع آورى فاضلاب و زباله ها زمانى انجام گرفت که طایفه هاى مختلف انسانى به  هم پیوسته و از صورت چادرنشینى تغییر زندگی دادند
.
مطالعات انجام شده شاهد آن است که محل دفن زباله هاى شهر اورشلیم قدیم در دره Kidnan قرار داشته است. در آن زمان مواد آلى زباله شهر به کود تبدیل شده و مواد غیر آلى سوزانده مى شده است. این شهر  در آن هنگام داراى کانال کشى فاضلاب بوده به طورى که شاه داود که براى جنگ به اورشلیم آمده بود افراد خود را به وسیله این کانال وارد
شهر کرده و شهر را تصرف کرد و طبق اسناد باستانى، خیابان هاى شهر  اورشلیم روزانه به وسیله ساکنین هر خیابان تمیز مى شد به طورى که  این شهر در زمان خویش از نظر نظافت منحصر به فرد بوده است.در تمدن هند نیز از ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد دفع فضولات مورد توجه بوده و چینى ها در بیش از ۳۰۰۰ سال قبل راجع به مواد هوموسى و استفاده از
کمپوست در کشاورزى قوانینى داشته اند
.
در اوایل دوران اسلامى، مقرراتى براى عبور و مرورحیوانات و وسایل نقلیه در اماکن عمومى و بازار ها وجود داشت که براى جلوگیرى از ایجاد گرد وخاک وضع شده بود. کم کم با رشد جمعیت و توسعه شهر ها خصوصاً  در اروپا به مسئله زباله و دفع بهداشتى آن اهمیت داده شد. در سال   ۱۴۷۳ کشور هلند که در آن زمان مقام اول را در نظافت شهرى داشت آشغال دان هاى ویژه اى در نقاط مختلف شهر آمستردام برپا کرد. اولین وسیله و یا
 کامیون حمل زباله و فضولات انسانى در ۱۷۵۰ میلادى به وسیله  Pierre Quteqaine به نمایش گذارده شد. در همان زمان کامیونى با تجهیزات بهتر از نظر حمل فضولات انسانى در دانشگاه 
Salamanc مادرید به نمایش گذاشته شد. در سال ۱۸۷۶ اولین زباله سوز به علت
اشکالاتى که در دفن زباله در انگلستان تولید مى شد در آن کشور ها به وجود آمد و کم کم از انرژى حرارتى تولید شده از زباله استفاده هاى بسیارى  به عمل آمد. اهمیت دفع بهداشتى زباله ها موقعى بر همه روشن خواهد شد که خطرات ناشى از آنها به خوبى شناخته شوند. زباله ها نه فقط باعث تولید  بیمارى، تعفن و زشتى مناظر مى گردند بلکه مى توانند به وسیله آلوده کردن خاک، آب و هوا خسارت فراوانى را به بار آورند. به همان اندازه که  ترکیبات زباله ها مختلف است خطرات ناشى از مواد تشکیل دهنده آنها نیز
مى توانند متفاوت باشند. لذا جمع آورى، حمل ونقل و دفع این مواد بایستى
به طریقى باشد که تاثیر خطرات ناشى از آنها در سلامتى انسان به حداقل
ممکنه کاهش یابد
.
آثار سوء ناشى از زائدات و پس مانده هاى جامد، مدیریت بخش شهرى جوامع  امروزى را بر آن داشته تا با روى آوردن به سیستم هاى نوین مدیریتى و از آن جمله سیستم هاى مدیریت مواد زائد جامد، همواره در پى راهکار هاى مناسب جهت تقلیل آثار سوء ناشى از این گونه مواد باشند
.
یکى از این شیوه ها جلوگیرى از تولید زائدات و در مرحله بعدى بازیافت  زائدات تولیدى بوده است. در ایران بازیافت مواد قدمتى طولانى داشته و به بخشى از فرهنگ جامعه ما تبدیل شده است از طرف دیگر با توجه به  معضلات و مشکلات زیست محیطى تولید زباله سازمان ها و مراکز مختلف  تلاش کرده اند این بخش از فرهنگ جامعه را گسترده تر و عمیق تر نمایند به نحوى که به سایر مواد نیز تعمیم داده شود. از طرف دیگر مشکلات
اقتصادى، کمبود منابع طبیعى و افزایش جمعیت نیز باعث شده روند توجه به مسائل بازیافت در تمامى کشور ها سرعت بیشترى به خود بگیرد.در ایران  براى بازیافت کاغذ، اولین کارخانه در سال۱۳۱۳ در کرج و دومین آن در  سال ۱۳۳۵ تحت عنوان مقوا سازى شرق در تهران و سومین آن در کهریزک در سال ۱۳۳۶ تاسیس شد.براى بازیافت مواد آلى و تهیه کود آلى یا کمپوست،  چینى ها از جمله مللى بودند که حدود ۴۰۰۰ سال قبل از مواد زائد گیاهى و  انسانى کود مناسبى تهیه کرده و آن را براى حاصلخیزى خاک مورد استفاده  قرار مى دادند و از آن به بعد مسئله استفاده از مواد زائد یک کار اساسى
زراعت در کشور هاى مختلف محسوب شد
.
در ایران استفاده از مواد زائد گیاهى وانسانى از روزگاران گذشته براى کشاورزان و روستا ها بسیار معمول بوده است. از این میان کشاورزان یزدى و اصفهانى بر ارزش فوق العاده این مواد در افزایش محصولات کشاورزى کاملاً آگاه بودند. فضولات روستایى که در اصل مواد متشکله  از مدفوع انسانى، حیوانى و مواد زائد گیاهى است، همراه با آب و خاک
و هوا ۴ اصل اساسى کشاورزى را در روستا هاى ایران تشکیل مى دهند
.
امروزه وسیع ترین عملیات تهیه کمپوست در اروپا، در کشور هلند انجام مى گیرد که ۲۵ درصد کلزباله هاى شهرى آن کشور جهت تهیه کمپوست استفاده مى شود.در شهر هاى هند تا سال ۱۹۸۳ ، ۹ طرح تهیه کمپوست از زباله هاى شهرى به مرحله بهره بردارى رسیده است. در آمریکا اولین کارخانه کمپوست در سال ۱۹۸۶ به ظرفیت ۲۰ تن در روز تاسیس شد
.
کارخانه کود گیاهى تهران در سال ۱۳۵۱ تاسیس شد.کارخانه کمپوست اصفهان در سال ۱۳۴۸ با ظرفیت روزانه یکصد تن مورد بهره بردارى  قرار گرفت که به خاطر عدم رعایت موازین بهداشتى و استقرار آن در  محدوده شهرى تعطیل گردید ولى کارخانه کمپوست جدیدى در اصفهان در  سال ۱۳۶۸ تاسیس شد که هم اکنون مورد بهره بردارى قرار گرفته است
.
کارخانه کمپوست در شهر های  هاى مشهد، کرج و تبریز در حال تاسیس است که کارخانه کمپوست مشهد به بهره بردارى رسیده است. سه کارخانه  کمپوست در شهر هاى گرگان، بابل و نشتارود در دست طراحى و احداث  است.در سال ۱۳۶۱- ۱۳۶۰ در شهر همدان با همکارى شهردارى و دانشگاه  بوعلى اقدام به تهیه کمپوست از فضولات کشتار گاه، برگ هاى درختان و  پس مانده هاى گیاهى با روش حوضچه اى شد که طى این عملیات بررسى  جنبه هاى بهداشتى و کشاورزى کود حاصله نیز انجام گرفته است
.
در سال ۱۳۶۸ یکسرى مطالعات، در ارتباط با تهیه کمپوست از مخلوط زباله  هاى شهرى و کشتار گاه در شهر سمنان توسط دانشگاه تهران انجام شده که طى این مطالعه خصوصیات کمپوست تولیدى از این روش مشخص شده و مورد ارزیابى اقتصادى قرار گرفته است
.
طرح و احداث کارخانه کمپوست کهریزک در سال ۱۳۷۲ با دو واحد ۱۰۰۰ تنى در یک مجموعه در دستور کار شهردارى تهران قرار گرفت. این کارخانه  علاوه بر تولید کمپوست روزانه مى تواند حدود ۳۰ تن اقلامى از قبیل کاغذ،  مقوا، پلاستیک ها و انواع مصنوعات فلزى را جداسازى و آماده بازیافت کند.ضرورت بازیافت زمانى بیشترمشخص مى شود که بدانیم
:
- براى تولید یک تن کاغذ جدید، باید ۱۵ درخت تنومند راقطع کنیم
.
 - اگر از کاغذ باطله دوباره کاغذ تهیه کنیم در مصرف آب ۹۰ درصد،
انرژى ۵۰ درصد سود برده و در کنترل آلودگى هوا ۷۵ درصد موثر بوده ایم.

 

بازیافت :


بازیابی recycling بازیافت یا بازیابی نام روش هایی است که به کمک آن ها می توانیم مواد مصرف شده را حفظ کنیم . و دوباره مورد استفاده قرار دهیم .به این ترتیب انسان قادر خواهد بود که منابع تجید نشدنی را کم تر مصرف کنیم انسان امروزه مواد نظیر کاغذ ، شیشه و فولاد  و آلومینیوم را به مقدار فراوان برای تولید کتاب ، روزنامه ، پاکت جعبه ، ظروف شیشه ای ، قوطی ، وسایل نقلیه و بسیاری چیزهای دیگر به کار می گیرد . مردم این مواد را پس از مصرف دور می ریزند و این مسئله 2 مشکل اساسی را به وجود می آورد . اول آن که باید مقدار زیادی زباله ماندنی  را دفع کنیم تا بهداشت محیط حفظ شود . مشکل دوم نیز ان است که هر روز  تقاضا  برای  مواد  خاصی  که  این محصولات از آن ها ساخته شده اند  افزایش می یابد . مواد و منابع موجود در زمین نا محدود هستند  و اگر در روش مصرف خود تغییری ندهیم خیلی سریع به پایان می رسند . امروزه بعضی از  حکومت ها و سازمان ها کاغذ های باطله خود را جمع آوری می کنند تا پس از بازیافت به محصولات کاغذی جدیدتبدیل شوند . ظروف شیشه ای و قوطی های فلزی را نیز می توان بازیابی کرد . به نظر می رسد که در آینده محصولات بیش تری از جمله پلاستیک ها بازیافت خواهند شد . با این کار در مصرف مواد خام و انرژی به مقدار قابل توجهی صرفه جویی می شود . علاوه بر آن تخریب محیط زیست نیز کاهش می یابد . برای مثال  خوب است بدانیم که در ازای جمع آوری و بازیافت هر یک تن کاغذ و درخت از خطر  قطع شدن نجات می یابند . اکنون فقط 25% کاغذ مصرف شده در جهان  بازیافت می شود و این مقدار را می توان تا 75% افزایش داد . به این ترتیب سالانه از قطع شدن بیش از 35 میلیون درخت بزرگ جلوگیری خواهد شد . آلومینیوم فلزی بسیار  ارزشمند است و قوطی های آلومینیومی نوشابه ها به راحتی قابل بازیافت هستند . بازیافت هر قوطی آلومینیومی  به معنای حفظ یک قوطی نفت خام است . بعضی فلزات را می توان به سادگی از زباله ها جدا کرد . بسیاری از قوطی های مواد غذایی از فولاد پوشش داده شده با قلع ساخته می شوند . در حال حاضر فولاد ارزش چندانی ندارد . اما پوشش قلع را می توان از طریق ذوب جدا کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد . شیشه از نظر بازیافت ماده ای منحصر به فرد است . زیرا می توان بارها و بارها از آن استفاده کرد . بدون ان که از کیفیت محصول کاسته شود . البته بازیافت بعضی شیشه ها ساده تر از انواع دیگر است .

 




سوالات درس 1

 

 

1-    خداوند با آفرینش انسان، حقوقی به او اعطا کرده است  منظور از این حقوق چیست ؟

منظور از حق چیزهایی است که یک انسان به دلیل مقام انسانی اش ، شایستگی

داشتن آنها را دارد. انسان ها از ابتدای خلقت و تولد دارای حقوق طبیعی٭ می شوند

 

 

2-    چند مورد از حقوقی را که انسانها از آن برخوردارند را بنویسید؟

برای مثال همۀ انسان ها حق حیات یا زندگی دارند که مهم ترین حق آنها است

آنها حق دارند از نعمت های الهی برخوردار شوند برای تأمین نیازهای خود کار و تلاش کنند،

ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند، یاد بگیرند راه زندگی خود را انتخاب کنند

انسان ها حق دارند آزاد باشند؛ یعنی برده و بنده انسان های دیگر نباشند زیرا خداوند آنها را

آزاد آفریده است.

 

 

3-    آیا کسی می تواند به تنهایی زندگی کند؟چرا ؟

ما در محله یا شهر و روستا برای رفع نیاز های مادی و معنوی٭ خود از دیگران کمک

می گیریم ما از ابتدای تولد با مادر و پدر و برادر و خواهر و خویشان ارتباط برقرار می کنیم سپس به مدرسه می رویم و آنجا نیز هر روز با معلمان و همکلاسی هایمان ارتباط داریم. وقتی بزرگ تر می شویم، ازدواج می کنیم، صاحب فرزند می شویم، با همسر و فرزندان زندگی می کنیم .

 

4-    در چه صورت افراد حقوقی بر مبنای قوانین یک کشورمی توانند داشته باشند.

در صورتی که تبعهٔ آن کشور باشند.

 

5-    نمونه هایی از حقوق خود در خانه را بنویسید

هر فرد حق دارد نام و نام خانوادگی وشناسنامه داشته باشد.

فرزندان حق دارند از محبت و توجه پدر و مادر برخوردار باشند.

همه حق دارند با سواد شوند و تحصیل کنند و استعدادهای خود را شکوفا کنند.

همۀ افراد حق دارند غذا، لباس و مسکن مناسب داشته باشند.

 

هیچ کس حق ندارد دیگری را مسخره کند یا به او صدمه بزند.

 

 

6-    نمونه هایی از حقوق خود در مدرسه را بنویسید

هر دانش آموزی حق دارد در مدرسه به او به اندازۀ سایردانش آموزان توجّه کنند و مسئولان یا معلمان مدرسه در این باره تبعیضی بین او و دیگران قائل نشوند

هردانش آموزی حق دارد نظرش را دربارۀ مشکلات درسی یاروش های آموزشی در مدرسه، مؤدبانه و محترمانه بیان کند

هیچکس نباید در مدرسه مورد تمسخر یا تنبیه بدنی قرار بگیرد

 

 

 

7-    نمونه هایی از حقوق خود در محیط زندگی و کشور  را بنویسید

هر فرد حق دارد در محیطی سالم، تمیز و پاک زندگی کند.

هر فرد حق دارد از خدمات مناسب پزشکی و بهداشتی استفاده کند.

همه حق دارند در کوچه و خیابان امنیت داشته باشند



سوالات درس 2  

 

سوالات درس 2

1-    حقوق متقابل   چیست؟

حقوقی است که ما در روابطی که با  دیگران برقرار می کنیم دارای   آن حقوق می شویم.

 

2-    چرا حق و  مسئولیت به منزلهٔ دو کفه ترازو هستند که باید تعادل آنها حفظ شود با مثال توضیح دهید.

 برای مثال کودکان حق دارند در خانواده از محبت و مراقبت و خوراک و پوشاک مناسب بهره مند شوند و این امر برای پدر و مادر مسئولیت وتکلیفی ایجاد می کند تا از کودکان مراقبت کنند و تلاش کنند تا وسایل زندگی آنها را مهیا کنند.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از طرف دیگر آنها نیز با این کارها برگردن

فرزندان خود حق می یابند و فرزندان نیز وظیفه و مسئولیت دارند که به والدین خود احترام بگذارند و از آنها اطاعت کنند.

پس همان طور که ما حقوقی داریم، مسئول هم هستیم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

3-    مسئولیت یعنی چه ؟ مسئولیت یعنی وظایفی که هر یک از ما به عهده داریم و انتظار

 می رود آنها را انجام دهیم.

وقتی فردی وظایف و تکالیف خود را خوب انجام می دهد می گویند او فرد مسئولی است.

 

 

4-    آیا ممکن است کسی مسئولیتی نداشته باشد ؟

افراد در نقش های مختلف، مسئولیت های مختلف دارند. اگر چه ممکن است بعضی افراد مسئولیت های بیشتر یا مهم تری داشته باشند اما هیچ فردی نیست که مسئولیتی نداشته باشد.

 

5-    من در برابر چه چیز و چه کسانی مسئول هستم؟

من در نزد خداوند مسئول هستم.

من نسبت به خودم مسئول هستم.

من نسبت به دیگران مسئول هستم.

من نسبت به محیط زندگی خود و عالم آفرینش مسئول هستم.

 

6-    شما نسبت به اعضای خانواده چه مسئولیتی دارید؟

-         من در کار های خانه با پدر و مادرم همکاری می کنم

-. وظایف شخصی خودم را بردوش دیگران نمی گذارم.

- از پدر و مادرم اطاعت می کنم و به نصیحت هایشان گوش می دهم؛

چون آنها خوشبختی مرا می خواهند.

-         من به خواهران و برادرانم کمک و از آنها مراقبت می نمایم.

-         می دانم باید به اعضای خانواده ام احترام بگذارم

-          و هرگز نباید با پدر و مادر با تندی و گستاخی صحبت کنم.

-         از هر تصمیم یا کاری که باعث ناراحتی آنها می شود خودداری می کنم.

 

 

7-    شما نسبت به معلمان وهمکلاسی های خود چه مسئولیتی دارید؟

-         مقررات و نظم کلاس و مدرسه را رعایت می کنم.

-         در مدرسه همه تلاش می کنند تا من بیاموزم و پیشرفت کنم

.-  با معلمان و دیگر مسئولان مدرسه با ادب و احترام برخورد می کنم.

-         به توصیه های معلم گوش می کنم و سعی می کنم درس ها را خوب یاد بگیرم

-          و تکالیفم را به موقع انجام دهم. با هم کلاسی هایم مهربان هستم و به آنها کمک می کنم.

-         از اموال عمومی مدرسه که متعلق به همه است محافظت می کنم.

 

8-    شما نسبت به اعضای جامعه  چه مسئولیتی دارید؟

-         در محل زندگی ام طوری رفتار می کنم که همسایگان آزرده نشوند.

-         برای حفظ امنیت با اهالی محل و مسئولان همکاری می کنم.

-         من در برابر خون شهیدانی که برای انقلاب اسلامی و دفاع از میهن جان دادند

مسئول هستم .

-         من وظیفه دارم به همراه هم وطنانم برای پیشرفت و آبادانی کشورم تلاش کنم.

-         وظیفه دارم از وحدت و استقلال میهن دفاع کنم.

-         من علاوه بر کشورم در برابر مسلمانان جهان )امت اسلامی ( مسئول هستم.

 

9-    مسئولیت شما نسبت به محیط زندگی خود چیست؟

-         بهداشت و پاکیزگی را در محیط زندگی ام حفظ کنم؛

-         به محیط زیست آسیب نرسانم

-          نظم طبیعت را برهم نزنم.

  

10-  ما نسبت به خودمان چه مسئولیتی داریم؟

من با خوردن غذای مناسب و پرهیز از غذاها یا مواد مضر، رعایت بهداشت و نظافت، خواب

کافی و ورزش از بدنم مراقبت می کنم

. من از بدن خودم در مقابل موقعیت های خطرناک مثل ترقه بازی، عبور از خیابان و جاده با بی احتیاطی و نظایر آن محافظت می کنم.

من باید تلاش کنم استعدادهای خودم را بشناسم و آنها را شکوفا کنم.

من تلاش می کنم با زبانم دروغ نگویم یا غیبت نکنم. با دست و پایم کار خطا یا گناه انجام ندهم و مراقب اعمال و رفتار خود باشم.

11-  ما نسبت به خداوند که از اعمال و رفتار ما و از آنچه در قلب و فکر ما می گذرد آگاه است چه مسئولیت و وظایفی داریم؟

-         وظیفهٔ من این است که خداوند را عبادت کنم، شکرگزار نعمت هایش باشم

-         از دستورات او که برای سعادت و خوشبختی من است پیروی کنم.

-         از نعمت ها استفاده صحیح می کنم

-         قدر نعمت ها را می دانم و آنها را هدر نمی دهم





سوالات درس 3

 

سوالات درس 3

 

1-    چه زمانی ما نسبت به یکدیگر حقوقی پیدا می کنیم؟

    با ورود به اجتماع، روابط اجتماعی میان ما و دیگران برقرار می شود و نسبت به یکدیگر حقوقی    پیدا می کنیم.

 

2-    آیا ما می توانیم دراستفاده از حقوق خود آزادی مطلق داشته باشیم ؟

هیچ یک از ما در استفاده از حقوق خود، آزادی مطلق و بی قید و شرط نداریم؛ بلکه تا آنجا می توانیم حق خود را اعمال کنیم که مغایر٭ قانون نباشد. برای مثال نمی توانیم در استفاده از حقوق

خود قوانین الهی را نادیده بگیریم یا نمی توانیم  

 

 

 

 

 

 

پایه هفتم
درس 4
 

 قانون


تعریف قانون

قـانـون در لغـت بـه مـعـنـاى رسـم ، قاعده ، روش و آیین است .(110) ریشه کلمه قانون یـونـانـى اسـت کـه از راه زبـان (سـریـانـى ) وارد زبـان عـرب شـده و دراصل به معناى خط کش به کار رفته و بعد به معناى قاعده برگشته است ..(111)

مـفـهـوم قـانـون ، امـرى اسـت کلى که بر همه جزئیاتش منطبق گردد واحکام جزئیات از آن شناخته شـود.

قـانـون در حـقـوق به قاعده اى اطلاق مى شود که توسط مقام صلاحیتدار، وضع و ابلاغ شود و مبتنى بر مصلحت همه افراد جامعه باشد..(112)





قانون اساسی

قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است. قانون اساسی تعریف کنندهٔ اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه، و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور، و تعیین و تضمین کنندهٔ حقوق شهروندان کشور است. هیچ قانونی نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشد.

به عبارت دیگر، قانون اساسی قانون تعیین کنندهٔ نظام حاکم است، قانونی که مشخص می‌کند قدرت در کجا متمرکز است، روابط این قدرت حاکم با آزادی‌ها و حقوق افراد ملت چگونه است و این قوای حاکمه اعم از قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه چه اقتدارات و مسئولیت‌هایی در برابر ملت دارند.

علاوه بر این، قانون اساسی مضامینی مانند پرچم ملی، سرود ملی، نشان ملی، پایتخت کشور و اصول حاکم بر سیاست‌های اقتصادی، برنامه‌های فرهنگی و روابط خارجی کشور را مورد توجه قرار می‌دهد.

قدیمی‌ترین قانون اساسی ملی که هنوز اجرا می‌شود در سال ۱۶۰۰ میلادی نوشته شده و متعلق به جمهوری سان مارینو در جنوب اروپا است.











تعریف قانون /ساختار ظاهری قانون/ویژگیهاس ماده و تبصره/ نسخ قانون/ ضمانت اجرا










************************



سوالات  درس 4

 

 

1-مقررات چند نوع است برای هر کدام مثال بزنید.

 

 گاهی مقررات به صورت دستور های مذهبی و اخلاقی است

. برای مثال، هیچ کس نباید با کفش وارد نمازخانه و مسجد شود.

 

گاهی گروه های اجتماعی به صورت توافق یا عادت و رسم از مقررّاتی پیروی می کنند؛

 برای مثال، ایستادن در صف اتوبوس و یا نانوایی، قاعده ای اجتماعی است که مردم برای حفظ نظم آن را پذیرفته و رعایت می کنند.

 

هرگاه مقررات به وسیلهٔ یک نهاد دارای صلاحیت مثل مجلس تصویب شود، نام «قانون » به خود می گیرد؛

 برای مثال، ممنوعیت عبور از چراغ قرمز، یک قانون راهنمایی و رانندگی است که در مجلس تصویب شده است و چنانچه راننده ای از آن تخلّف کند جریمه می شود. همچنین، هیچ کس نمی تواند بدون داشتن صلاحیت و مدرک پزشکی به درمان مردم بپردازد و این یک قانون مصوّب است و اگر کسی از آن سرپیچی کند مجازات می شود.

 

 

 

2- مهمترین قانون هر کشور چیست ؟ قانون اساسی

 

3- کدام قانون   مادر  همه ی قانون ها است وسایر قوانین در چارچوب آن تصویب می شود ؟

قانون اساسی

 

4- در قانون اساسی  هر کشور چه چیزهایی معین شده است؟

مهم ترین حقوق ملت و همچنین مهم ترین روابط و وظایف حکومت و مردم

 

5-    پس از پیروزی انقلاب اسلامی کدام نهاد برای نوشتن قانون اساسی تشکیل شد ؟

مجلس خبرگان

6-پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجلس خبرگان بر چه اساسی قانون اساسی را نوشتند و تصویب کرد ؟

بر اساس اهداف انقلاب

7-قانون اساسی در چه تاریخی به همه پرسی (رأگیری) گذاشته شد ونظر مردم درباره ی آن چه بود؟

در روزهای 11 و 12 آذر ماه 1358 به همه پرسی٭ گذاشته شد و مردم به آن رأی  

مثبت یا آری دادند

 

8-قانون اساسی چند اصل دارد؟  177  اصل

 

 

9-وظیفه قوه مقننه چیست ؟

قوهٔ مقنّنه تهیه و تصویب قوانین عادی کشور را در چارچوب قانون اساسی به عهده دارد

 

10-قوه مقننه از چند بخش تشکیل شده است ؟

الف- مجلس شورای اسلامی  ب- شورای نگهبان

 

11-نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای چه مدت و چگونه انتخاب می شوند؟

آنها برای یک دورهٔ چهار ساله از سوی مردم مناطق مختلف کشور ما انتخاب می شوند

 

12-رئیس مجلس چگونه انتخاب می شود؟

نمایندگان، از بین خود فردی را به عنوان رئیس مجلس انتخاب می کنند.

 

13-شورای نگهبان شامل چند نفر است؟

این شورا مرکب از 12 نفر است. 6 نفر فقیه٭ که از سوی رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می شوند و 6 نفر حقوقدان که از طرف قوه قضاییه به مجلس معرفی می شوند.

 

14-شورای نگهبان چند وظیفه مهم دارد؟

 

الف( این شورا همهٔ قوانینی را که مجلس تصویب می کند با قانون اساسی و اصول و احکام دین اسلام تطبیق می دهد و اگر قوانین تصویب شده با قانون اساسی و اصول و احکام دین مغایرت٭

داشت آنها را رد می کند یا دوباره به مجلس برمی گرداند تا اصلاح شود.

 

ب( این شورا بر انتخاباتی که در کشور برگزار می شود مانند انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، نظارت می کند و پس از بررسی و تأیید صلاحیت نامزد های٭ انتخابات به آنها اجازهٔ انتخاب شدن می دهد

 

15-نمایندگان مجلس (قانون گذاران) با توجه به چه چیزی قانون وضع می کنند ؟

قانونگذاران با توجه به نیازها و موضوعات مختلف جامعه سعی می کنند بهترین قوانین را وضع٭ کنند.

 

16- چرا باید بهترین افراد برای نمایندگی مجلس انتخاب شود ؟ به دلیل اهمیت زیاد وضع قانون

 

  

 پایه هفتم درس 5   

 هلال احمر




مراکز وابسته به هلال احمر


.................................


داستان حج پیرمرد پینه دوز

------------------------------------


داستانی زیبا در مورد فلسفه سفر حج، که به «حج پینه دوز» مشهور است، که واقعا می‌تواند برای بسیاری از ما درس عبرتی باشد و با روایات نیز تطابق دارد.



نقل است که عالِمی بنام عبدالله ابن مبارک که در سفر حج در پای خانه کعبه بخواب رفته بود در خواب دو ملائکه را دید که از آسمان فرود آمده و شروع به صحبت کردند.

یکی از فرشته ها از دیگری پرسید میدانی امسال چند نفر به منظور حج مشرّف شده‌‌اند؟ دیگری جواب داد حدود ششصدهزار.

عبدالله ابن مبارک هم آن سال به منظور حج به مکه سفر کرده بود.

فرشته اوّلی پرسید چند نفر حجشان مورد قبول قرار گرفت؟

دوّمی جواب داد: هیچکدام.

عبدالله پریشان حال با خود فکر میکرد این همه جمعیّت با این همه رنج و مشقّت از کوهها و جنگلها و اقیانوسها به قصد حج عبور کردند و با این همه مخارج آمدند به حج...چطور ممکن هست که خداوند باعث این همه اتلاف وقت و سرمایه شود؟

خداوند اسراف را بر ما حرام نمود... پس چطور چنین اجازه‌‌ای می‌‌د‌‌هد؟

در همین حال شنید که فرشته دوم گفت: در دمشق یک پینه دوز پیر هست بنام علی بن الموفق که نتوانست به حج بیاید ولی خداوند بخاطر نیّت او ثواب حج بر او عنایت فرمود. نه تنها ثواب یک حج... بلکه بخاطر این یک نفر به بقیّه حجّاج هم این ثواب عنایت کرد.

وقتی عبدالله از خواب برخاست تصمیم گرفت به دمشق رفته و پینه دوز را پیدا کرده تا داستان خواب خود را برایش شرح دهد و بگوید که نیت حج او چه وزن سنگینی را به سر منزل رسانید.

چون به دمشق رسید در جستجوی پینه دوز از مردم شهر نشان می‌‌پرسید. او را به منزل محقّری راهنمائی نمودند. پس از اذن دخول و معّرفی خویش، مرد پینه دوز به هیجان آمد که عالِم مشهوری چون عبدالله ابن مبارک با او چکار دارد؟

چون عبدالله از او سئوال کرد که آیا نیّت سفر حج کرده بود، پیر مرد جواب داد برای سی سال به آرزوی چنین سفری دینار ذخیره میکردم تا بالاخره امسال اندوختهء کافی برای سفر داشتم، ولی قسمت نشد که من نیّتم را به مرحله انجام رسانم.

عبدالله در تب کنجکاوی می‌‌سوخت که چطور ثواب حج به این شخص که هرگز سفرش از مرحله نیّت فراتر نرفت عطا شد و از صدقه سر او، حج از ششصد هزار نفر زائر دیگر نیز پذیرفته شد.

همینطور که با پینه دوز صحبت میکرد، عبدالله حس کرد که صفائی در دل پینه دوز پیر وجود دارد.

در دیدگاه خداوند، عظمت مؤمن به مال و منال او نیست، بلکه به رفتار و کردار نیک وی و همچنین به صافی قلب اوست.

عبدالله دوباره از پیرمرد سئوال کرد چرا به حج نرفتی؟ و پینه دوز که ظاهراً نمی‌‌خواست دلیلش را بیان کند گفت: خداوند قسمت نفرمود.

چون عبدالله اصرار ورزید، پینه دوز جواب داد: برای دیدار و خداحافظی به منزل همسایه رفته بودم. از مطبخ بوی کباب می‌‌آمد.... گرچه گرسنه نبودم، ولی فکر کردم مرا برای صرف غذا دعوت می‌‌کنند. اما حس کردم که دوست همسایه مضطرب بود و مغشوش و قصد دعوت مرا نداشت. بعد از قدری تردید همسایه گفت:

عذر می‌‌خواهم که نمی‌‌توانم شما را برای صرف شام دعوت کنم و در ادامه گفت:

ما سه روزی بود که در گرسنگی بسر میبردیم، تا اینکه من دیگر تاب و تحمّل دیدن درد گرسنگی در فرزندانم را نداشتم. از منزل در جستجوی غذا بیرون رفتم و در حال گشت لاشه الاغی مرده را دیدم. مقداری از گوشتش را بریده و از همسرم خواستم که قدری غذا برای بچّه ها آماده کند. بر ما این غذا در این حالت اضطرار حلال است ولی بر شما حلال نیست. بخاطر همین ما از دعوت شما معذوریم، ما را عفو کنید.

پینه دوز در حالیکه اشک از چشمانش روان بود ادامه داد که چون چنین شنیدم، به خانه بازگشته و اندوختهء سه هزار دیناری خود را که با گرسنگی و زجر بعد از سالها برای سفر حج پس انداز کرده بودم برای همسایه برده و به او دادم، زیرا حس کردم کمک به همسایه در این وضعیّت از سفر حج من در این دوران سختی مهم تر بود.

عبدالله ابن مبارک که از شنیدن این ماجرا سخت متاثّر شده بود، با هیجان زیاد داستان خواب خود را برای پینه دوز تعریف کرد.



.................................



داستان کوتاه 
روزی مرد کوری روی پله‌های ساختمانی نشسته و کلاه و تابلویی را در کنار پایش قرار داده بود روی تابلو خوانده میشد: من کور هستم لطفا کمک کنید . روزنامه نگارخلاقی از کنار او میگذشت نگاهی به او انداخت فقط چند سکه د ر داخل کلاه بود.او چند سکه داخل کلاه انداخت و بدون اینکه از مرد کور اجازه بگیرد تابلوی او را برداشت ان را برگرداند و اعلان دیگری روی ان نوشت و تابلو را کنار پای او گذاشت و انجا را ترک کرد. عصر انروز روز نامه نگار به ان محل برگشت و متوجه شد که کلاه مرد کور پر از سکه و اسکناس شده است مرد کور از صدای قدمهای او خبرنگار را شناخت و خواست اگر او همان کسی است که ان تابلو را نوشته بگوید ،که بر روی ان چه نوشته است؟روزنامه نگار جواب داد:چیز خاص و مهمی نبود،من فقط نوشته شما را به شکل دیگری نوشتم و لبخندی زد و به راه خود ادامه داد. مرد کور هیچوقت ندانست که او چه نوشته است ولی روی تابلوی او خوانده میشد:
امروز بهار است، ولی من نمیتوانم آنرا ببینم !!!!!


.................................

همدلی با دیگران

در سال ۱۹۷۴ مجله “گاید پست” گزارش مردی را نوشت که برای کوهپیمایی به کوهستان رفته بود
ناگهان برف و کولاک او را غافلگیر کرد و در نتیجه راهش را گم کرد.

از آنجا که برای چنین شرایطی پوشاک مناسبی همراه نداشت، می‌دانست که هرچه سریعتر باید پناهگاهی بیابد، در غیر اینصورت یخ می‌زند و می‌میرد.

علی‌رغم تلاشهایش دستها و پاهایش بر اثر سرما کرخت شدند. می‌دانست وقت زیادی ندارد.

در همین موقع پایش به کسی خورد که یخ زده بود و در شرف مرگ بود.

او می‌بایست تصمیم خود را می‌گرفت. دستکش‌های خیس خود را در آورد، کنار مرد یخ‌زده زانو زد و دستها و پاهای او را ماساژ داد.

مرد یخ‌زده جان گرفت و تکان خورد و آنها به اتفاق هم به جستجوی کمک به دیگری، در واقع به خودشان کمک می‌کردند.

کرختی با ماساژ دادن دیگری از بین می‌رفت ؟

ما انسانها در واقع با کمک کردن به دیگران به خود کمک می‌کنیم.

خیلی وقتها همدلی با دیگران حتی میتواند از بار دلهای خودمان کم کند.

به محض اینکه کاری در جهت منافع کسی انجام می‌دهید نه تنها او به شما فکر می‌کند، بلکه خداوند نیز به شما فکر می‌کند.


................................

داستانهای کوتاه ازمجموعه کتاب های: تو تو یی
خدایا لطفا ادامه بده


آهنگری بود که پس ازگذران جوانی پرشرو شور تصمیم گرفت روحش را وقف خدا کند.سالهاباعلاقه کارکرد به دیگران نیکی کرد اما با تمام پرهیزگاری در زندگی اش چیزی درست به نظر نمی آمد حتی مشکلاتش مدام بیشترمی شد.

روزی دوستی به دیدنش آمده بود پس از اطلاع ازوضعیت دشوارش به اوگفت :"واقعا عجیب است !درست بعد از این که تصمیم گرفته ای که مرد خدا ترسی بشوی زندگی ات بدتر شده نمی خواهم ایمانت را ضعیف کنم اما با وجودتمام تلاشهایت درمسیر روحانی هیچ چیز بهتر نشده "



آهنگر بلافاصله پاسخ نداد .اوهم بارها همین فکررا کرده بود ونمی فهمید چه برسر زنگی اش آمده است!

اما نمیخواست سوال دوستش رابی پاسخ بگذاردکمی فکرکرد و ناگهان پاسخی راکه می خواست یافت.



این پاسخ آهنگر بود :

دراین کارگاه فولاد خام را برایم می آورند که با آن شمشیر بسازم .می دانی چطوراین کار را می کنم ؟اول فولاد را به اندازه جهنم حرارت می دهم تا سرخ شود بعد با بی رحمی سنگین ترین پتک را بر می دارم و پشت سر هم به آن ضربه می زنم تا این فولاد شکلی بگیرد که می خواهم بعد آن را در آب سرد فرو می کنم بطوریکه تمام کارگاه را بخارفرا می گیرد .فولاد بخاطر این تغیر ناگهانی دما ناله می کند رنج می برد .یک بار کافی نیست باید این کار را آن قدر تکرار کنم تا به شمشیرمورد نظر م دست بیابم .....



آهنگر لحظه ای سکوت کرد و سپس ادامه داد:

گاهی فولاد نمی تواند تاب این عملیات را بیاورد .حرارت ضربات پتک و آب سرد باعث ترک خوردنش می شود.میدانم از این فولاد هرگز شمشیر مناسبی در نخواهد آمد لذا آنرا کنار می گذارم

آهنگر باز مکث کرد و بعد ادامه داد:

می دانم که خدا مرا در آتش رنج فرو می برد ضربات پتکی را که بر زندگی من وارد کرده پذیرفته ام و گاهی به شدت احساس سرما می کنم انگارفولادی باشم که از آب دیده شدن رنج می برد .اما تنها چیزی که می خواهم این است

"خدای من !از کارت دست نکش تاشکلی را که تو می خواهی به خود بگیرد ....

با هر روشی که می پسندیادامه بده هرمدت که لازم است ادامه بده ...اما هرگز مرا میان فولادهای بی فایده پرتاب نکن !"



برگرفته از کتاب توتویی

گردآورنده امیررضا آرمیون انتشارات حدیث امروز 


پایه هفتم

درس 6    

بیمه


مشاهده سوابق بیمه تأمین اجتماعی 




بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران


















نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.